27 oktober 2011

Piekfijn (SBS6 Huizenjacht)

Er zijn drie soorten leugens, meende de 19e eeuwse Britse premier Benjamin Disraeli: gewone leugens, doortrapte leugens en grafieken. Je kunt het ook anders zien: niet de cijfers en/of grafieken liegen, ze worden hooguit verkeerd geïnterpreteerd. Met deze gedachten in het achterhoofd volgden we na de presentatie van onze woning in het SBS- programma Huizenjacht met buitengewone belangstelling het aantal mensen dat, op zoek naar ons huis, Funda.nl raadpleegde. Het resultaat imponeerde. De invloed van het medium televisie is inderdaad groot, stelden we vast. Hadden we in de weken voor de uitzending al niet te klagen over de dagelijkse interesse in ons huis op de makelaars- site, in de (avond)uren na de tv-uitzending verachtvoudigde dat aantal plotseling. Ook de volgende dag was er nog sprake van een veelvoud van de normale aandacht. Huizenverkopers kennen het Funda-volgsysteem. Via hun makelaar kunnen zij per etmaal nagaan hoe vaak hun woning op het internet is 'gevonden' en 'bekeken.' Periodiek zijn gegevens beschikbaar over het aantal viewers dat overgaat tot het downloaden van de gegevens van hun huizen en van de telefoonnummers van de makelaars. De 'gevonden' en 'bekeken' cijfers worden aangeboden in tabelvorm en in een eenvoudige lijngrafiek. Direct na de uitzending van Huizenjacht piekte 'onze' lijn welhaast het diagram uit. 'Dat liegt er niet om,' zeiden we. 'Meten is weten, nietwaar?' De moraal van het verhaal: de macht van de televisie is groot. En, wat we eigenlijk al wisten maar wat nu ook door anderen is gemeten, de belangstelling voor ons huis is evenzeer groot. Intussen houden we alles - niet gelogen - piekfijn in orde.

Jelle Leenes is schrijver, journalist en publicist.


Klik hier als je wilt reageren.