23 oktober 2011

Free publicity

Free publicity is goud waard zeggen public relations deskundigen. Logisch want positieve aandacht in de media zonder te betalen, wil iedereen wel. Het verschijnsel overkomt mijn vrouw en mij morgen. Ongevraagd en op prime time nog wel! De producent van Huizenjacht, elke werkdag tussen 18.00 en 19.00 uur te zien bij SBS6, was de omvangrijke beschrijving van ons huis op Funda opgevallen. Of wij er bezwaar tegen hadden dat onze woning in de rubriek Kijk&Vergelijk een vijftiental seconden met enkele foto’s en kerngegevens in aflevering 161 (24 oktober 2011) in beeld wordt gebracht. Daar zeiden mijn vrouw en ik onder dankzegging geen ‘neen’ tegen. Snel rekenden wij uit wat een betaalde tv-spot ons gekost zou hebben. De reclametarieven van SBS6 kenden we niet, die van de publieke zenders waren gemakkelijk te vinden op het internet. Een dertig seconden spotje in de vooravond kost bij de STER, afhankelijk van de zender tussen de 1400 en 3000 euro. Dus reken maar uit. Wat meer is: het programma Huizenjacht heeft een bereik van 400.000 á 500.000 kijkers. Daar steken de 1400 mensen die ons huis tot nu toe op Funda aanklikten schril bij af.  Nu maar hopen dat kijkers (kopers) de volgende stap nemen en naar Kloosterburen rijden. We houden u via onze weblog op de hoogte. Ook dat is een vorm van (zelden vertoonde) free publicity. Toch?

Jelle Leenes is schrijver, journalist en publicist.


Klik hier als je wilt reageren.