De Nederlandse Vereniging van Makelaars (NVM) en de Nederlandse Mededinging Autoriteit (NMA) twisten over de ruim 10 jaar bestaande woningsite Funda, lazen we dezer dagen in de media. De NMA verwijt de NVM onredelijke concurrentie. Niet NVM-makelaars zijn op Funda duurder uit dan de makelaars uit eigen kring. En huizenverkopers zonder makelaar komen op de woningsite helemaal niet aan de bak. Conclusie: de NVM dient Funda ‘op afstand’ te zetten. De NVM reageerde furieus. De vereniging piekert er niet over om de overigens sanctieloze aanbeveling van de monopoliepolitie op te volgen. De NVM heeft het gevoel ‘te worden afgestraft’ voor het succes van Funda: ‘Wij hebben destijds het risico genomen, de investeringen gedaan en de website continu verbeterd (…) de woningmarkt is door Funda veel transparanter geworden.’ Wij keken op van de berichtgeving. Wat moesten we hier nu mee? Ook ons huis staat te koop op Funda. Net als een kwart miljoen andere woningen. Maar bevoordeeld voelen we ons niet. Voor de vermelding van ons huis op Funda betalen wij via onze (NVM) makelaar immers flink. We besloten tot een eigen onderzoekje. Over succes heeft Funda inderdaad niet te klagen. De site bereikt maandelijks 13,5 procent van de Nederlandse bevolking (2,3 miljoen unieke bezoekers). Slechts woningsites in Australië, Luxemburg en België doen het beter. De financiële resultaten van Funda NV zijn navenant. In 2010 werd bij een omzet van 15,9 miljoen euro een brutowinst geboekt van 6,5 miljoen euro! De uitkomsten in de eerste helft van 2011 zijn nog beter. De omzet steeg in die periode ten opzichte van de eerste zes maanden in het jaar ervoor met 17 procent. De winststijging bedroeg zelfs 25 procent. Verklaringen voor de toenames worden niet gegeven maar je kunt er vergif op innemen dat de gunstige cijfers veel, zo niet alles te maken hebben met de huizencrisis. De grootaandeelhouders van Funda, zijnde NVM (75 procent eigenaar) en Wegener Media, boeren goed. Vandaar onze volgende fantasie: nu met Funda zo veel geld wordt verdiend aan het leed van de onverkoopbare woningen is een gebaar van goede wil naar al die huizenbezitters op zijn plaats. Stel maandelijks via loting één van alle aanbieders op Funda in staat om zijn/haar huis 50.000 euro in prijs te verlagen zonder dat de verkoper erbij inschiet. Slaagt de verkoop, dan neemt Funda die halve ton voor haar rekening. Op jaarbasis kost deze publieksactie weliswaar zes ton maar een beetje goodwill kan Funda onderhand wel gebuiken. Zelfs de waakhonden van de NMA zullen gecharmeerd zijn.
Jelle Leenes is schrijver, journalist en publicist.