25 april 2012

Loop naar de pomp

Amsterdam is een fietsstad. Dus waarom niet eens fietsen in ons bestelautootje meegenomen, dachten we vorig najaar met het oog op een bezoek aan de Manuscripta in de hoofdstad. We parkeerden de auto (gratis) in het noordelijke stadsdeel en fietsten fluitend via de pont over het IJ naar het terrein van de voormalige Westergasfabriek waar de boekenbeurs plaatsvond. Met degelijke kabelsloten - we waren immers in de hoofdstad - zetten wij onze rijwielen vast aan een hekje. Enkele uren later wilden we nog een toer maken door het centrum van de stad. Helaas. De achterband van een van de fietsen was in het luchtledige geraakt, lek waarschijnlijk. Nergens in de buurt een fietspomp te bekennen. ‘Is er een fietsenmaker in de buurt?’ informeerden wij her en der. Een rijwielzaak in de Haarlemmerstraat scheen de beste optie. Een kwartiertje lopen slechts. De fietsenmaker, een rasechte Amsterdammer, was ondanks het ongelukkige tijdstip - zaterdagmiddag tegen sluitingstijd - bereid de band te plakken. Er hing wel een hoofdstedelijk prijskaartje aan zijn haastklus: 50 euro liefst. Binnenkort begint weer het fietsseizoen in de streek waar wij nu (nog) wonen. Fietsen op het Hogeland is de afgelopen jaren telkens meer een feest geworden. In rap tempo zijn dwars door het prachtige, open landschap veel nieuwe fietspaden van duurzaam beton aangelegd. Gisteren is in de hele provincie Groningen een fietsnetwerk met honderden knooppunten en informatiepanelen, en duizenden routebordjes geopend. Molenrij is een prima startpunt voor fietstochten. Drie ritten vanuit het dorp hebben onze voorkeur. Afhankelijk van de kracht en richting van de wind leiden zij oostwaarts (Pieterburen, Westernieland, Eenrum), westwaarts (Zoutkamp, Vierhuizen, Lauwersoog) of zuidwaarts (de sluisjes, gemalen en dorpen langs het Reitdiep). Vroeger zag je ook in deze omgeving onderweg nog wel eens ouderwetse fietspompen aan kettingen staan. Ze waren bedoeld als gratis service aan fietsers. Nu is die burgerzin vrijwel verdwenen. Vandaar ons voorstel: als Groningen toch bezig is om een niet te versmaden fietsregio te worden, laat de provincie dan ook de nodige (gratis) luchtplaatsen creëren. Airforce, de modern vormgegeven variant van de oude straatpomp, kost weliswaar ruim 400 euro per stuk maar de roestvrij stalen luchtpaal is volgens de fabrikant eenvoudig te bedienen, past op alle fietsbanden en is hufterproof. Voorwaarde bij ons idee is wel dat de nieuwe luchtoplaadpunten niet ver van elkaar liggen. Anders hoor je fietsers toch weer roepen: ‘Loop naar de pomp.’

Jelle Leenes is schrijver, journalist en publicist.

Klik hier als je wilt reageren.